Monday, 28 June 2010

saat terakhir

salam wbt

tok wan meninggal dunia 9hb 6 yang lalu..jadi hari ini..genap 20 hari tok wan meninggalkan kami semua..saya mungkin kurang sedikit merasakan kehilangan ini..kerana mungkin terlalu lama berenggang..maklumlah..balik malaysia setahun sekali saja..

mak saya tak pernah cerita..apa yang terjadi waktu tok wan tengah nazak..mungkin mak tak nak saya tahu..atau mungkin,mak tak nak cerita lagi.tapi semalam bila saya telefon kakak..kakak cerita semuanya..sedih :(

2 minggu sebelum tok wan meninggal..tok wan masuk hospital..lung infection kalau tak salah..dortor hospital kulim kata..kena buat operation..tapi perlu di ingat..tok wan saya umurnya 90 lebih(unknown pun sebenarnya)..jadi,he can't stand any surgery..jadi ambil keputusan..bila dah sihat sedikit nanti..bawa balik rumah..

jadi bila tok wan dah sihat..mak saya ambil keputusan..bawa balik tok wan ke rumah saya..apa-apa yang akan terjadi pun..biar lah kat rumah saya..oh sebelum tu,tok wan memang sebelum-sebelum ni pun..lebih suka tinggal kat rumah saya..sebab mak layan tok wan sungguh..tak pernah nak marah tok wan..walaupun tok wan buat macam-macam hal.

kat rumah..tok wan tak boleh makan macam biasa dah..semua guna nasogastric tube..masuk susu je kalau tak salah saya..rupa-rupanya..mata tok wan tak boleh buka dah..tapi mak tak bagitau saya pun..

9hb 6..dalam pukul 1pagi..masa mak tengah baca yasin untuk tok wan..tiba-tiba mata tok wan terbuka..kak zura kata..mak bagitau dia..mata tok wan terbuka luas..macam nampak something..tak lama lepas tu..tok wan tengok kat mak..air mata tok wan bergelingan..mak tak tahan..terus masuk bilik..menangis jugak..

seingat saya..mak tak pernah menangis..at least kat depan saya..masa nak fly dulu pun..orang semua nangis-nangis..mak tak pulak..tapi masa dengan tok wan ni..mak menangis..mengikut cerita kak zura..mak kata..dia pun tak tahu sebab apa tok wan menangis..mungkin tok wan dah tau..dia akan pergi buat selamanya..dia akan tinggalkan semua..tinggalkan dunia ini..

tak lama lepas tu..dalam 1 45..tok wan pulang kepangkuan Ilahi..proses pengkebumian beliau berjalan lancar..saya baru tahu..tok wan disemadikan bersebelahan arwah tok timah..isteri tok wan..

tok wan..
din tahu..din bukanlah cucu yang baik..jarang-jarang jumpa..bila dah balik..itu pun tak guna masa dengan sebaiknya..inshaAllah..din akan sentiasa doakan untuk tok wan..semoga roh tok wan sentiasa dirahmati Allah..

p/s: dalam pengamatan saya..tok wan saya,ahli masjid..selagi mana basikal tua tu dia boleh kayuh..selagi tu la dia pergi solat jemaah :) semoga saya boleh menjadi sehebat tok wan..

3 comments:

Mohd Zulhilmi Bin Azelan said...

Allahummaghfirlahu warhamhu wa 'afihi wa'fu 'anhu..

"selagi mana basikal tua tu dia boleh kayuh..selagi tu la dia pergi solat jemaah"

nice reminder din..sama2 kita pulun solat brjemaah di masjid..

solat fardhu sorg2 kat bilik bg lelaki mcm makan nasi tanpa lauk..x sedap..

keep it up!

din said...

jom2 pulun solat jemaah..

smlm ada pak cik arb ni..dah kena bertongkat..nak jalan pun xlarat dah..pergi jugak smyg dgn cucu die..

malu la sape2 yg sehat..tapi malas tuh..

xpe..inshaAllah..masa masih ada :)

Anonymous said...

u remind me of my father.

if only i can go back to d precious time with him.

takziah.


B.