Saturday, 10 July 2010

abah kata...

salam wbt

cuma nak berkongsi apa yang saya sembang dengan abah saya..

saya bertanya pada abah..macam mana kita nak biar iman kita ni sentiasa terjaga..

abah jawab..

hang kena selalu baca quran..itu yang penting..tiap-tiap hari jangan lupa baca..baca satu 'ain pun jadi lah..lepas subuh tu baca..lepas tu hang nak pi tidoq..pi lah..

lepaih tu selalu la buat qiamullail..paling-paling pun solat tahajjud..kalau sempat buat witir..kalau tak sempat sangat nak buat tengah-tengah malam..buat dekat-dekat nak masuk subuh pun tak pa aih..

insyaAllah.ni la antara cara-cara kita nak sentiasa jaga iman..

:')

6 comments:

muhammad3011 said...

insyaAllah semoga iman kita sentiasa terpelihara. blh start baca, hayati dan hafal surah alAnfal :).especially ayat 2 hingga 4, ada citer pasal sifat2 org beriman. very much 'coincidental' huh? :)
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

[8:2] Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

[8:3] (yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka.

أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

[8:4] Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezki (ni'mat) yang mulia.
(alAnfal, 8:2-4)
p/s: sori terpjg plak
pp/s: kalau dpt 3 atau 4 baris sehari, insyaAllah sempat sebelum hujung bulan depan. tp of course study kena jaga la :)
good luck ^^

din said...

terima kasih mad :)

selalu la ingatkan ana ye..hehe

muhammad3011 said...

insyaAllah kita sama-sama saling nasihat-menasihati. ^^

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ
[51:55] "Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."
(azZariyat, 51:55)

Anonymous said...

Dan adapun orang2 yg takut kpda kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari
( keinginan ) hawa nafsunya,,maka sungguh ,syurgalah tempat tinggal (nya)..
an-nazi'at: 40-41

moga Allah memberi petunjuk kpda hati2 kita semua n pelihara iman2 kita hinggalah ke hari 'pertemuan' dgnNya...selamat bermujahadah..

zackism said...

:)

wallawey said...

searching for dis... thanx pak cik fuad...hehe! [susah nak jage iman benarnyer....aisH~...=(...]