Friday, 11 September 2009

tudung ekin..haa??

its a phenomenon

salam wbt

lama dah nak tulis pasal ni..tapi sekarang baru rase ada idea..haha
sejurus meletakkan kaki di bumi melaysia tempoh hari..
actually..
aku ada rasakan..something has changed..
yaa..tudung..ada fesyen baru nampaknya..


"kak..ni tudung apa ni??awat semua orang pakai tudung macam ni??"

"haa..tu la hang,dok sana sgt..ni la tudung ekin..memang popular pon.."


"ooo ya ka"


mula-mula tengok..pelik je..macam tudung indon ler..
tp bila dah lama nampak..hmm..not bad la
(bukan aku keje aku dok mengUSHA pulak)
tapi..ada satu benda yang aku tak berapa suka..
tudung ni SINGKAT la
of course..mmg byk fesyen tudung ni..but mostly ramai orang pakai yang singkat ni
adakah ini menutup aurat..??
jom kita tgk contoh2 tudung ekin..

tudung ekin

bagi aku singkat ni

ni pulak??

tapi sebenarnya..ada jugak yang labuh..contohnya

amacam??
ini juga

enough with pictures..jom kita lihat sama-sama..firman Allah ini..surah an-Nur

“Katakanlah kepada wanita beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa tampak pada dirinya. Dan hendaklah mereka pun menutup kain kudung (tudung) ke dadanya.(Surah An-Nur ayat 31)

paham ke tak..takpa..lets make it in english..

And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms(24:31)

Bosom = a woman breast or chest
*oxford university press

semoga apa yang aku ingin sampaikan..sampai..huhu
kepada kawan-kawan sekalian..selamat berbelanja..buatlah pilihan yang betul ya =)

sekian

thanks for reading..

salam

"sesungguhnya perubahan itu memakan masa"

11 comments:

Anis Amirah Nawawi said...

certain people take it 4 granted.. sume jenis x kisah jnji 'tutup aurat'.. bila da jadi trend, agk susah nk ubah lebih2 org melayu.. jenis mngikut je.. huhu.. tuhh yg x maju luar dan dalaman..

amMar Lorh.....:-p said...

nice post bro!....
pe agey....
dlm dok2 nak membeli bj raye.....
tudung raye pun ok gak kan bg kat nenek?
hak3x
tudung oh tudung........
sdey gak tgk mane2 tudung yg da ilang ni.....
n ade satu ayat yg i ingat wo tyme tazkirah.......

cteye camni.......
ustaz tu mula2 ckp camni.....
alhamdulillah la tyme ramadan ni ade H1N1...
plik gak kan dgrye........
but rupe2ye........
dia nak ckp camni....
sy bersyukur kerana ape......
kerana ramai org melayu sekunk da pakai purdah(bermaksud topeng mask tu)
hak3x
mmg tergelak2 la jemaah2 masjid.......
but ayat dia yg bes......
dia ckp camni....
nowaday(ustaz2 yg ceramah di subang jaya ramai yg speaking wo)
ahakz......
khutbah pun english aritu....
kui3x....
sambung cerita......
nowadays,org lebey takut virus drpd pembuat virus yakni Allah..
maksudye begini......
kite lihat skunk,ble ade virus,org bukan main takut n cepat2 pakai mask.....sebab doc kate ley prevent dgn cara camtu...
but ble Allah kate tutup aurat...
errr
berape ramai yg takut nak prevent dr kna balasan api neraka.....
tu yg errrr....
ayat ustaz ni i ulang ea......
'berape ramai org skunk yg lebey takut kepada virus drpd takut kepada PEMBUAT virus(Allah)...
nauzubillah......
moga2 kite takut pada PEMBUAT virus ni lebey dr segala galaye.
n smlm pun dr zainur br ckp yg mmg nowadays,ape2 yg doc ckp akan dipercayai oleh masyarakat.....
n statistic da dibuat,kerjaya doc mendapat kepercayaan sebyk 71%..
plg tinggi...
n nak tau plg rendah kerjaya ape??
errrr
kerjaya politik sebayk 11%.....
huhu
wallahua'lam..
same2 la kite renungkan ea datuk...
doakan i datuk......
peace
salam

que sera sera said...

Nice p0st!k0men ammar p0n nice..=)
and it's true,setiap perubahan itu memakan masa..^^ with time,everythn @ at least s0mthn will change,insyaALLAh..let's pray 4 it k!!salam

Bohemian Virtuoso. said...

insaf aku din. ok.
pasni aku pakai tudung labuh.
doakan aku din. amen.

yasir said...

n tudung ni ketat kan?
kau jgn peng, kat kelantan aku jumpa dua orang dah, isk2..

pip said...

tu penutup kepala,bkn tudung namanye kot..

din said...

salam

@anis..hmm..org skng mmg dah berubah sket la..ramai yg beranggapan..pakai tudung kire ok la..tutup aurat dah la tu..tp baju ketat lagi..

seorang perempuan muslim(muslimah) harus menutup aurat dan tidak menampakkan bentuk badan..that's it

@ammar..
Allah nak tunjuk la tu kan..

ko ada perasan tak..skng kalau wat tazkirah masa tarawikh..ramai je stay..bgus btul la =)

nice comment btw..haha..wat la blog satu..

my prayers will always with u dato'

all the best bro..

@rosila
thanks..hmmm..btul..faktor masa mmg kena ambil kire

i've always stressed on this before =)

@penkt

bahaya tu bro..haha

@yasir

depends la..ada je yang xketat..
nak seribu daya..xnak seribu dalih..kan??

dude..ko jumpa apa wei??ahah

@pip
mungkin juga

Anonymous said...

btol tu din...
ak balik klantan ritu pon, ade tnampak makcik2 kampong bermesyuarat kt tepi satu rumah tuh, n sumenyer pakai tudung ekin!

haish... cptnye satu2 perkara menjadi ikutan...

din said...

tu la pasal

dah mak cik-mak cik pun camtu
anak2 follow la kan

moga diorg sedar la nanti
tudung tu xberapa proper..huhu

iman nasuha said...

jangan terkejut kalau adik2 junior yang akan datang nanti bawak mai tudung2 gitu..

din said...

haa..kompem la diorg bw..

jadi..akak2 la main peranan
inshaAllah..

=)